Dynamik avasi silmät tekoälyn mahdollisuuksille
Henkilöstö pystytään optimoimaan intensiiviset myyntipiikit huomioiden
Dynamikin asiakkaana toimii keskisuuri ravintola-alan yritys, joka on keskittynyt tarjoamaan palveluitaan liikenneterminaalissa. Yrityksen tarpeisiin räätälöity Dynamikin tuottama palvelu toimii korvaamattomana työkaluna, jolla yritys kykenee ennustamaan liikevaihtoaan ja henkilöstöresurssiaan.
Tekoälypohjainen palveluratkaisu hyödyntää terminaalin lähtö- ja saapumisaikatauluja sekä myyntihistoriaa, joiden pohjalta palvelu laskee, kuinka paljon keskimäärin ihmisiä hakeutuu ravintolan palveluiden piiriin mihinkin kellonaikaan. Koneoppiva tekoäly oppii joka kuukausi tarkentamaan laskelmiaan vertaamalla tekemäänsä ennustetta ja toteutunutta myyntiä.
Tietojen ansiosta yritys voi suunnitella työvuorolistansa ja tehdä tarvittavia raaka-ainehankintoja tarkemmin. Käytännön järjestelyjen lisäksi Dynamikin kehittämää palveluratkaisua hyödynnetään liikevaihdon ennustamiseen ja henkilöstön resurssien optimointiin. Palvelu tarjoaa myös työkalut raportointiin.
”
Jos me tehtäisiin tämä kaikki manuaalisesti, aika yksinkertaisesti loppuisi kesken. Olisi mahdotonta löytää sitä kaavaa, millä sen saisi toimimaan. Tekoälyn ansiosta kaikki on paljon suunnitelmallisempaa.”
Koska matkustajat tulevat ja menevät tiukkojen aikataulujensa mukaan, terminaaliravintoloiden piikit osuvat hyvin lyhyelle, intensiiviselle aikajänteelle. Tuona aikana asiakkaita tulisi palvella tehokkaasti. Siksi yritykselle on äärimmäisen tärkeää, että henkilöstömäärä on maksimoitu juuri näiden piikkien kohdalla, kun taas muina aikoina pärjätään vähemmällä työvoimalla.
”
Asiakkaat pamahtavat kerralla paikalle noin puolitoista – tunti ennen lähtöä. Aamulla kuuden aikaan täytyy olla croissantit paistettuna ja kahvi keitettynä. Ihmisillä on kiire, aikaiset herätykset ja matkustamisen jännitys saattaa stressata. Palvelun täytyy sujua mahdollisimman jouhevasti kaikkien asiakkaiden tarpeet huomioiden.”
Nyt vuoden käytössä ollut palvelu on osoittautunut erittäin hyödylliseksi: sen tarjoamaa tietoa yritys on voinut hyödyntää laajasti useassa henkilöstöportaassa johtajista aina käytännön tasolle. Yrityksen mukaan palvelua pyritään hyvässä yhteistyössä edelleen kehittämään monipuolisemmaksi ja kattavammaksi. Toiveissa on muun muassa, että jatkossa tekoäly kykenisi itsenäisesti suunnittelemaan työvuorolistat.
”
Yhteistyö Dynamikin kanssa on ollut hirveän helppoa ja ammattitaitoista. Asiat sujuvat jouhevasti. Lisäksi keskusteluyhteys on koko ajan pysynyt hyvänä – juuri nyt pohdimme yhdessä, miten saisimme vietyä palvelua vielä eteenpäin.”
Dynamikin myötä yrityksen silmät ovat todella avautuneet tekoälyn mahdollisuuksille. Koska asiakaskunta on monen kirjavaa, haaveilee yritys, että tulevaisuudessa ohjelma kykenisi tarkemmin profiloimaan matkustajat. Näin esimerkiksi bisnes- ja lomamatkailijoille olisi helpompaa tarjota juuri heidän tarpeitaan vastaavia palveluita.